Minua askarruttaa lapsena lukemani kertomus. Luulen, että se oli Sanan mahti -kokoelmassa, mutta en muista kirjoittajan nimeä. Googlekaan ei ole apua tuonut…

Kysytty

Hei! Minua askarruttaa lapsena lukemani kertomus. Luulen, että se oli Sanan mahti -kokoelmassa, mutta en muista kirjoittajan nimeä. Googlekaan ei ole apua tuonut. Kertomuksessa oli talviyö (ehkä joulu) ja pieni tyttö kuolemansairaana. Äiti yritti antaa velliä ja kohentaa vähiä riepuja, mutta huonostihan siinä kävi. Kiitos etukäteen jos keksitte, mikä kertomus on kyseessä.

Vastaus

Vastattu

Minna Canthin kertomus Kuoleva lapsi vastaa hyvin muistikuvaasi. Se on julkaistu ensimmäisen kerran  Savo-Karjala--lehdessä vuonna 1888, ja myös ainakin. kirjassa Sanan mahti 1. Kertomus on luettavissa myös verkossa:

https://fi.wikisource.org/wiki/Kuoleva_lapsi