Minna Canthin novellissa Köyhää kansaa Hellu tyttö oli onnellinen saatuaan kerjuureireissulla makulun keittoa varten. Mikä tarkkasn ottaen on makuluu ja miten…

Kysytty

Minna Canthin novellissa Köyhää kansaa Hellu tyttö oli onnellinen saatuaan kerjuureireissulla makulun keittoa varten. Mikä tarkkasn ottaen on makuluu ja miten ditä käytetään? Minkälaista makua siitä saa vaikka keittoon? Novellin lopussa niitä kuitenkin halkaistiin ja muistaakseni lämmitettiin uunissa, mutta eihän ihminen pysty luita kuitenkaan syömään?

Vastaus

Vastattu

Makuluu tai ydinluu on luu, joka antaa makua vaikkapa lihaliemille tai keitoille. Esimerkiksi klassisessa lombardialaisessa Osso buco -ruokalajissa keskeisenä ainesosana on luullinen naudan potka. Makuluu antaa umamisen lihaisaa makua ruoalle.

Luun halkaisu viitannee luuytimen syömiseen. Monien mielestä paahdettu luuydin on vertaansa vailla oleva herkku.