Minkäniminen on satu, jossa "pienikokoiset ihmiset" asuvat kengässä. Mahtaako se olla sama kuin ruotsinkielinen satu Barnen som bodde i en sko?

Kysytty

Minkäniminen on satu, jossa "pienikokoiset ihmiset" asuvat kengässä. Mahtaako se olla sama kuin ruotsinkielinen satu Barnen som bodde i en sko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä taitaa olla Mary Nortonin kirja Kätkijät taivaalla. Alkuperäinen englanninkielinen nimeke on The Borrowers afield ja ruotsinkielinen käännös Lånarna i luften.

2 ääntä

Kommentit

Voisiko olla, että joku vielä tietäisi niin vanhan jutun kuin eukko, joka asui kenkätalossa, ja eukolla oli sata lasta.? Teos: Hanhiemon iloinen lipas,englantilaisperäiset lorut Kirsi Kunnas, kuvat Feodor Rojankovski.
Wikipedian mukaan Mary Nortonin Kätkijät-sarjassa pienikokoiset ihmiset asuvat englantilaisen talon rakenteissa ja lainaavat ihmisten tavaroita. Wikin ja Kirjasampon mukaan Nortonin kirjojen nimet menevät vähän toisin, Kirjasampo asiasanoittaat myös ne termillä peukaloiset.