Minkälaista kehikkoa tai koppaa romaninaiset kantavat vyötäröllään? Ja miksi? Ja kuinka he voivat istuutua ajamaan autoa?

Kysytty

Minkälaista kehikkoa tai koppaa romaninaiset kantavat vyötäröllään? Ja miksi? Ja kuinka he voivat istuutua ajamaan autoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arja Laatikaisen opinnäytetyön (2009) mukaan hameen alla käytetään esimerkiksi vanulla täytettyä tyynyä eli pönkkää. Pönkän tarkoitus on mm. auttaa pukua laskeutumaan kauniisti ja peittää mahdollinen raskaus. Merkittävin syy siihen miksi pönkän käyttö kuitenkin yleistyi 1990-luvulla etenkin nuorten romaninaisten keskuudessa on, että pönkkä nostaa hameen painoa pois vyötäröltä (Madetoja). Romanikulttuuria aloittelijoille -blogin mukaan on myös ompelijoita, jotka osaavat ommella hameen ilman pönkkääkin vyötäröltä keveäksi, joten mikään välttämättömyys pönkkä ei ole raskaassakaan hameessa.

Romaninaisen päällyshame voi painaa yli kymmenenkin kiloa, joten pönkkä todella lisää hameen käyttömukavuutta. Olettaisin, että hameen raskaus on rasite lähinnä kävelyn kannalta, mutta istumista pönkällinen hame ei juurikaan vaikeuttaisi.

Lähteet:
Arja Laatikainen. Romaninaisen pukeutuminen. 2009. Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5193/Laatikainen_Arja.pdf

Pirkko Madetoja. Romaninaisen puku. Suomen kansallismuseo. http://www.edu.fi/download/124528_yhdessa_oppimaan_romaninaisen_puku.pdf

Romaniakulttuuria aloittelijoille. http://romanikulttuuria-aloittelijoille.vuodatus.net/lue/2010/03/romani…