Minkälaiset housut on raappahousut?

Kysytty

Minkälaiset housut on raappahousut?

Vastaus

Vastattu

Raappahousut ovat paksusta puuvillakankaasta valmistetut pitkät alushousut. Raappahousuja käytetään kovilla pakkasilla varsinaisten alushousujen ja päällyshousujen välissä, jolloin niitä voidaan sanoa myös välihousuiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-6030921

8 ääntä

Kommentit

Vastaus ei ollut ihan tyhjentävä, siitä puuttui juuri se, mikä on raappahousuille olennaista, eli materiaalin erityisominaisuus. Raappahousut ovat aukolliset, mutta muuten ulkonäöltään collegehousujen tapaiset, siis joustavaa kangasta. Se raappa-idea johtuu siitä, että materiaali on sisäpuolelta tavallaan nukkapintaista ja siksi paremmin eristävää kuin kahdet tavalliset kalsarit päällekkäin. En nyt tähän hätään keksi sanaa, joka paremmin kuvaisi sisäpinnan rakennetta.