Minkälainen koulutus vaaditaan kirjastonhoitajalle?

Kysytty

Minkälainen koulutus vaaditaan kirjastonhoitajalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoasetuksen § 4 vuodelta 1998 määrittelee kirjastonhoitajien koulutuksen, ja asetusta muutettiin juuri koulutuksen osalta vuonna 2009, mikä avasi ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneilla mahdollisuuden päästä kirjastonhoitajan virkoihin.

Siis kirjastonhoitajalla on joko

1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot

tai

2) ammattikorkeakouluissa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot.

Kunnassa / kaupungissa vain yhdellä, johtavalla henkilöllä täytyy olla ylempi korkeakoulututkinto ja kirjasto-opinnot.

Liitteestä näkyvät paikat, joissa Suomessa voi pätevöityä kirjastonhoitajaksi. Perinteisesti kirjastonhoitajat ovat valmistuneet Tampereen yliopistosta.

1 ääntä

Kommentit

Nyt meni kyllä metikköön. Asetuksessa ei puhuta lainkaan siitä, millaisella koulutuksella voi tehdä mitäkin tointa.
Asetuksessa mainitaan yleisesti 70 % tulee olla "alan" koulutus ja kaikista työntekijöistä 45% korkeakoulututkinto, johon siis kelpaa ylempi tai alempi korkeakoulu tai ammattikorkeakoulututkinto.

Kirjastolaitosta tai yhtä tai useampaa toimipistettä johtavalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

Kirjastot itse tekevät johtopäätökset siitä, millaisella koulutuksella rekrytoivat henkilöitä toimiin.