Minkähän vuoksi laajat, eri maita ja maanosia käsittelevät, ennen varsin yleiset kattavat kirjasarjat ovat harventuneet jatkuvasti eikä aivan uusia ole enää julkaistu?

Kysytty

Minkähän vuoksi laajat, eri maita ja maanosia käsittelevät, ennen varsin yleiset kattavat kirjasarjat ovat harventuneet jatkuvasti eikä aivan uusia ole enää käsittääkseni julkaistu? Uusin lienee Weilin + Göös -kustantamon Maailmalla sarja vuodelta 2009. Vai onko sen jälkeen tullut vastaavia uudempia?

Onko sama trendi muuten nähtävissä myös muualla maailmassa ja löytyyköhän vastaavia uusia teossarjoja englanniksikaan esim. suomalaisista kirjastoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uudempia maantieteen kirjasarjoja ei tosiaankaan ole ilmestynyt eikä niitä löydy englanniksi Finnastakaan. Kustantajat tietäisivät tämän parhaiten, mutta oletetaan, että kyse on internetistä ja tiedon nopeasta vanhenemisesta. Tiedot on helppo päivittää verkkoon, kun taas kirjasarjojen tiedot vanhenevat osittain nopeasti. Sama koskee tietosanakirjoja. Yksiosainen tietokirja on ilmestynyt: Kimmo Kiljusen Maailman maat: liput ja historia (2018), joka painottuu lippujen lisäksi eri maiden historiaan.

Verkosta Makupaloista löytyy maantiedeaiheisia linkkejä:

https://www.makupalat.fi/fi/k/415%2B26804/hae?category=113769&sort=titl…

Näistä linkeistä voisi nostaa esiin Suomen YK-liiton Globalis-tietokannan, joka sopii erityisesti koululaisille. Tietokannassa on lyhyesti maantieteellistä tietoa eri maista, myös tilastoja:

https://www.globalis.fi/globalis