Otsikko
Minkä tyyppistä kirjallisuutta on tarjolla improvisaatiosta? (teatterin tekemiseen ja teatterille kirjoittamiseen)

Kysytty

Minkä tyyppistä kirjallisuutta on tarjolla improvisaatiosta? (teatterin tekemiseen ja teatterille kirjoittamiseen)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Improvisaatiosta on olemassa esimerkiksi:
- Koponen, Pia: Improkirja, 2004
- Routarinne, Ismo: Improvisoi, 2004
- Johnstone, Keith: Impro : improvisoinnista iloa elämään ja esiintymiseen, 1996

Käsikirjoittamista käsittelevät mm. seuraavat:
- Leino, Tomi: Sanoista eläviä kuvia, käsikirjoittajan opas, 2003
- Käsikirjoittaminen, toim. Elina Hirvonen, 2003

Fennica - Suomen kansallisbiografia- on kaikkien käytössä oleva tietokanta https://fennica.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=… . Fennicasta asiasanalla improvisointi löytyi 25 viitettä.

Myös teoksista, joissa käsitellään elokuvan käsikirjoittamista voisi saada vinkkejä:
- Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan työkalut, 2002
Netissä:
http://elokuvantaju.uiah.fi/oppimateriaali/kasikirjoitus/artikkelit/aal…
- Elina Halttunen: Lupaus : kirja elokuvasta ja elokuvaksi kirjoittaminen, 2005

Lindasta yliopistokirjastojen yhteistietokannasta muutama esimerkki löytyneistä:
- Gary, Izzo: Acting interactive theatre : a handbook, 1998
- Jo, Salas: Improvising real life personal story in playback theatre, 1996
- Spolin, Viola: Improvisation for the theatre : a handbook of teaching and directing techniques, 2000