Minkä tyyppisiä lastenkirjoja löytyisi tietotekniikkaan liittyen? Digitassut ja Liukkaan Hello Ruby sarja on mm. Tuttuja. 😊

Kysytty

Minkä tyyppisiä lastenkirjoja löytyisi tietotekniikkaan liittyen? Digitassut ja Liukkaan Hello Ruby sarja on mm. Tuttuja. 😊

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

voit hakea tietotekniikka-, tietokone- ja ohjelmointiaiheisia lastenkirjoja Keskikirjastojen aineistotietokannasta tarkennetun haun puolella. Jos asiasanoina käyttää seuraavia kahta, lastenkirjallisuus ja tietokon* (tähti katkaisumerkkinä) saa tulokseksi muutakin kuin jo mainitsemasi Linda Liukkaan kirjat sekä Dibitassu-kirjat:

https://www.keskikirjastot.fi/web/arena/search?p_p_id=searchResult_WAR_arenaportlets&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_687834046_facet_queries=&p_r_p_687834046_search_query=%28subject_index%3Atietokon*+AND+subject_index%3Alastenkirjallisuus%29&p_r_p_687834046_search_type=solr&p_r_p_687834046_sort_advice=field%3DRelevance%26direction%3DDescending

Muita asiasanoja joita voisit kokeilla tarkennetun haun puolella voisivat olla esim. ohjelmointi ja lastenkirjallisuus

https://www.keskikirjastot.fi/web/arena/search?p_p_id=searchResult_WAR_arenaportlets&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_687834046_facet_queries=&p_r_p_687834046_search_query=%28subject_index%3Aohjelmointi+AND+subject_index%3Alastenkirjallisuus%29&p_r_p_687834046_search_type=solr&p_r_p_687834046_sort_advice=field%3DRelevance%26direction%3DDescending

Näillä mainituilla hauilla löytyy mm. seuraavia kirjoja:

  • Kurkista ja koodaa! : kuinka tietokone toimii? (Lasten tietokirja joka havainnollistaa luukkujen ja läppien avulla miten tietokone toimii.)
  • Lappalainen: Nyt pelittää! (Lapsille suunnattu tietokirja pelien suunnittelusta, koodaamisesta ja pelaamisesta.)
  • 100 asiaa luvuista, tietokoneista & koodaamisesta (Suositun lasten tietokirjasarjan kuudes osa kertoo luvuista, tietokoneista ja koodaamisesta. Mutkikkaitakin asioita selostetaan selkeästi ja havainnollisten kuvien kera.)
  • Pelliccioni: Onni-poika tykkää pelata (Pienenmpien lasten kuvakirja Onni-pojasta joka innostuu pelaamisesta - vähän liikaakin.)

Lisäksi voisi mainitä kuvakirjan joka käsittelee vähän eri tavalla tietotekniikkaa lasten - tai tässä tapauksessa, pukkien käsissä :)

  • Willis: Pukkien pikku pila (Pukkisen Kili löytää pellon laidasta kännykän jonka pitää itsellään, vaikka tietää, että vanhempien mielestä Kili on liian nuori käyttämään kännykkää. Tämä riimitelty tarina toimii mainiona johdantona aikuisen ja lapsen keskusteluille kännykän ja some-maailman käyttäytymissäännöistä.)