Minkä takia kirjastokortin voi saada mihin tahansa kaupungin- tai kunnankirjastoon, kunhan on osoite täällä Suomessa? Miksei vaatimuksena ole osoite ko. kimpan…

Kysytty

Minkä takia kirjastokortin voi saada mihin tahansa kaupungin- tai kunnankirjastoon, kunhan on osoite täällä Suomessa? Miksei vaatimuksena ole osoite ko. kimpan tai kaupungin alueella?

Entä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kirjastot, voiko niiden asiakkaaksi tulla kuka tahansa?

Vastaus

Vastattu

Kirjastokortin saamiseksi ei ole nähty tarpeelliseksi laittaa alueellisia rajoituksia. Kirjastokortin on siis voinut hankkia koti-, opiskelu-, työ- tai kesämökkipaikkakunnalle, joissa kaikissa on voinut olla omat tarpeensa kortin hankkimiselle.

Myös yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kirjastoihin saa kirjastokortin, vaikkei olisikaan opiskelijana kyseisessä oppilaitoksessa.

6 ääntä

Kommentit

Laajassa maassamme aikamoinen aluerajoitus on se vaatimus, että kirjastokortin saadakseen pitää käydä henkilökohtaisesti kyseisen alueen kirjastossa.
Tietääkseni ei kuitenkaan vaadita, että asiakkaalla pitäisi olla siellä koti, opiskelupaikka, työpaikka tai kesämökki (jotka vastauksessa luetellaan). Kirjastoon voi pistäytyä turistinakin, ja silloin hankituilla oikeuksilla voi esimerkiksi käyttää e-kirjaston paikallista versiota myös etänä.