Minkä niminen on elokuva, joka aikoinaan kiellettiin koska siinä esitetty väkivalta oli esitetty liian hilpeällä tavalla. Siinä rikolliset mm. pahoipitelivät…

Kysytty

Minkä niminen on elokuva, joka aikoinaan kiellettiin koska siinä esitetty väkivalta oli esitetty liian hilpeällä tavalla. Siinä rikolliset mm. pahoipitelivät miehen iloisesti laulaen. En ole varma, mutta se on mahdollisesti toteutettu värillesenä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuvia on kielletty laissa olevin perustein.

Laki elokuvien tarkastuksesta vuodelta 1965 listasi kiellon perusteiksi:

  • Elokuvaa, joka on sisällykseltään ilmeisesti lain tai hyvien tapojen vastainen, älköön hyväksyttäkö esitettäväksi.
  • Jos elokuva, ottaen huomioon miten sen tapahtumat on kuvattu tai millaisessa yhteydessä ne on esitetty, on epäsiveellinen tai raaistava taikka on omiaan kauhua herättämällä tai muulla tavoin vaikuttamaan mielenterveyttä vahingoittavasti, älköön elokuvaa myöskään hyväksyttäkö esitettäväksi.
  • Elokuvaa älköön niin ikään hyväksyttäkö esitettäväksi, milloin sen esittäminen saattaa vaarantaa yleistä järjestystä tai turvallisuutta tahi maanpuolustusta taikka huonontaa valtakunnan suhteita ulkovaltoihin.

Laki video- ja muiden kuvaohjelmien tarkamisesta vuodelta 1987 linjasi seuraavasti:

Ohjelmaa ei saa hyväksyä levitettäväksi:

1) jos se on ilmeisesti lain vastainen; tai

2) jos se, ottaen huomioon miten sen tapahtumat on kuvattu tai millaisessa yhteydessä ne on esitetty, on epäsiveellinen tai raaistava taikka on omiaan kauhua herättämällä tai muulla tavoin vaikuttamaan mielenterveyttä vahingoittavasti.

Näin ollen kysymyksessä mainittu "väkivallan esittäminen hilpeällä tavalla" ei ole ollut virallinen kieltoperuste, vaan luonnehdinta on muodostettu elokuvatarkastamon ulkopuolella.

Sinänsä kyseisillä tuntomerkeillä varustettuja elokuvia on lukuisia ja yksittäisen elokuvan tunnistaminen on hyvin haastavaa.

Yksi kuvaukseen sopivista tunnetuimmista elokuvista voisi olla Stanley Kubrickin "A Clockwork Orange", jota ei kuitenkaan kielletty Suomessa, vaan se sai 7.6.1972 ikärajan K18.

Kyseinen elokuva kiellettiin kuitenkin mm. Iso-Britanniassa.

Wikipediassa on listattu pieni otos elokuvia, jotka ovat olleet jossakin vaiheessa tai jossakin muodossaan kokonaan kiellettyjä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Kokonaan_kielletyt_elokuvat_Suomes…

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olisikohan kyse elokuvasta Kellopeliappelsiini, eli Clockwork Orange? Sen esitykset Britanniasssa päätettiin lopettaa kun tuli ilmi murhia, jotka vaikuttivat elokuvan matkimiselta, ja panna pysyi voimassa 27 vuotta. Esitys kiellettiin joissain muissakin maissa, mutta englanninkielisellä wikisivulla ei mainita suomea: https://en.wikipedia.org/wiki/A_Clockwork_Orange_(film)