Minkä maalainen nimi on Kiri ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Minkä maalainen nimi on Kiri ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Kiri on suomalainen nimi, joka tunnetaan ainakin Vehkalahdella ja Janakkalassa, jossa se esiintyy myös asutusnimenä. Vanajan kylän alkuna on ollut Kiri-niminen rälssitila. Kiri voi olla lyhentymä marttyyrinnimestä Kyrillos, mutta varsinaisesti nimen alkuperää ei ole selvitetty. (Lähde: Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala, Sukunimet, 2000)

Digi- ja väestötietoviraston Nimipalvelun mukaan Suomessa on tai on ollut 441 Kiri-sukunimistä henkilöä:

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos kysymys liittyy TV-sarjaan Kiri, niin selitystä täytyy etsiä muualta. Nimelle on oma Wikipedia-artikkeli englanniksi. Siellä mainitaan suomen kielisten selitysten lisäksi khmerin ja maorin kielinen. Lisäksi netissä on monia englanninkielisiä sivustoja jotka on tarkoitettu lasta odottaville nimen etsijöille, mutta nopealla vilkaisulla muutamalle niistä en löytänyt lisäselityksiä. Khmerin kielellä Kiri on vuorenhuippu ja maorin kielellä Kiri on iho, kuori tai kaarna.