Minkä maalainen Ira Hammermannin isä oli ja onko hänen äitinsä suomalainen? Muistelen joskus kuulleeni, että hänen isänsä olisi ollut diplomaatti, mutta…

Kysytty

Minkä maalainen Ira Hammermannin isä oli ja onko hänen äitinsä suomalainen? Muistelen joskus kuulleeni, että hänen isänsä olisi ollut diplomaatti, mutta muistanko oikein? Varmasti tiedän sen, että hän kuoli Iran ollessa 9-vuotias.

Vastaus

Vastattu

Katso-lehdessä 11/1993 julkaistussa haastattelussa Ira Hammermann mainitsee isänsä toimineen Elimäellä kunnaneläinlääkärinä.

Suomen eläinlääkärit 1971 -matrikkelin mukaan Jakob (Jackie) Herman Hammermann syntyi Helsingissä 13.7.1928. Hän oli naimisissa kahdesti. Hänen lapsistaan vuonna 1967 syntynyt Ira Susanne on hänen toisesta avioliitostaan, jonka hän solmi vuonna 1966 kirjeenvaihtaja Dinah Birgitta Manuelin kanssa. "Gitta" oli syntynyt Helsingissä 29.10.1945. Helsingin Sanomissa 15.9.1977 julkaistun kuolinilmoituksen mukaan Jackie Hammermann kuoli äkillisesti 13.9.1977.

Kotilääkäri 9/2020 -lehden haastattelun mukaan Iralla oli myös pikkusisko [Sharon], joka oli "alle kahden" perheen isän kuollessa.