Minkä kielisissä yliopistoissa ei tarvitse lukea englanninkielisiä kirjoja?

Kysytty

Minkä kielisissä yliopistoissa ei tarvitse lukea englanninkielisiä kirjoja? Olen kuullut väitettävän, että ainakaan ranskankielisissä ei tarvitse. Onko näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monissa yliopistoissa voi varmaan selvitä ilman englanninkielisiä tekstejä Esim. ranska, venäjä, kiina ja espanja lienevät niin suuria kielialueita että niiden puhujat selviävät myös korkeamman asteen tutklinnoista omalla kielellään.

Kielitaitovaatimus lienee yhteydessä pikemminkin tieteenalaan kuin maahan. Jos tutkimuksesta suuri osa on tehty muulla kuin englanninkielellä, voi ilman englantia pärjätä.

Esim. Helsingin yliopisto ei vaadi hakuperusteena kaikille aloille englanninkielen taitoa. https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/kielitaidon-osoittaminen#section-41320