Minkä ikäinen Suomessa pitää vähintään olla, että voi päästä rehtoriksi?

Kysytty

Minkä ikäinen Suomessa pitää vähintään olla, että voi päästä rehtoriksi?

Vastaus

Vastattu

Opetushallituksen sivuilta löytyvät rehtorin kelpoisuusvaatimukset. Rehtorin ehdottomia kelpoisuusvaatimuksia ovat

• ylempi korkeakoulututkinto

• asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus

• riittävä työkokemus opettajana

• oppilaitoksen opetuskielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito

• Opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot taikka muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.

• Lisäksi muodollisesti kelpoisten hakijoiden vertailussa noudatetaan perustuslain 125 §:n sisältöä eli vertailussa otetaan huomioon hakijoiden taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto

https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/koululainsaadannon_soveltaminen/rehtorin_kelpoisuus

Mitään ikärajaa ei ole, mutta aika monta vuotta opintoja ja työkokemusta rehtorilta vaaditaan, joten aivan nuorena ei rehtoriksi pääse.