Minkä ikäinen Muumipeikko on? Minulle on sanottu, että olisi teini-ikäinen, koska seurustelee Niiskuneidin kanssa, mutta eikös kuitenkin nuoremmillakin voi…

Kysytty

Minkä ikäinen Muumipeikko on? Minulle on sanottu, että olisi teini-ikäinen, koska seurustelee Niiskuneidin kanssa, mutta eikös kuitenkin nuoremmillakin voi olla ainakin jonkinlaisia rakkaussuhteita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka muumit ovat luonteeltaan inhimillisiä olentoja, niitä ei voida luokitella ihmisiksi eikä eläimiksi, niin kuin Mirja Kivi on osuvasti luonnehtinut, eikä niitä näin ollen välttämättä voi yksioikoisesti arvioida sen perusteella, mitä ihmisistä tai eläimistä tiedämme. Näin siitäkin huolimatta, että - Salme Aejmelauksen sanoin - muumikirjat kuuluvat uudenlaiseen satutyyppiin, jossa ihmismaailman lainalaisuuksia valotetaan huumorin ja psykologisen kuvauksen avulla.

Muumipeikon ikää ei muumikirjoissa kerrota, niin kuin ei sitäkään, millainen muumien elämänkaari on ja kuinka kauan ne ylipäänsä elävät. Ei siis ole lainkaan selvää, onko ihmiskeskeisellä teini-iän käsitteellä merkitystä muumimaailmassa. Niin ikään arvoitukseksi jää, missä iässä muumit alkavat kiinnostua vastakkaisesta sukupuolesta ja muodostaa parisuhteita. Muumipeikon ja Niiskuneidin välistä suhdetta ei kuitenkaan missään vaiheessa kummastella, joten kaikesta päätellen siinä ei ole mitään epätavallista heidän iässään - mikä se sitten onkin.

Muumipeikko on yksi harvoista muumikirjojen hahmoista, jotka tarinoissa selvästi kasvavat ja kehittyvät: ensimmäisissä seikkailuissa hän on ehkä selvemmin äitinsä kaikkivoipaisuuteen uskova "lapsi" kuin myöhempien tarinoiden itsenäisempi hahmo. Selvää kuitenkin on, että Muumipeikko on nuorehko lajinsa edustaja. Mieshahmona hän on "moderni, 'young sensitive male', niin kuin hänet lasten- ja nuortenkirjan päähenkilönä luokiteltaisiin", niin kuin Sirke Happonen mainiossa Muumioppaassaan kirjoittaa.

Lähteet:
Salme Aejmelaeus, Kun lyhdyt syttyvät : Tove Jansson ja muumimaailma
Sirke Happonen, Muumiopas
Mirja Kivi, Muumilaakso : tarinoista museokokoelmaksi