Minkä hinnan voisi saada vuoden 1963 yhden (1) markan setelistä? Ehjä. Numero AI7825271

Kysytty

Minkä hinnan voisi saada vuoden 1963 yhden (1) markan setelistä? Ehjä. Numero AI7825271

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoja rahoja arvioi parhaiten asiantuntija. Arvoon vaikuttavat sen verran monet seikat: kunto, säilyneiden seteleiden määrä sekä setelin yleisyys omassa kuntoluokassaan. Huutokaupoissa kysyntä ja tarjonta määrittävät pitkälti arvoa. Jos siis tietty ja tietyn kuntoinen raha puuttuu monen keräilijän kokoelmasta, sen arvo nousee huutokaupoissa. Jos taas tietynkuntoinen raha on jo monessa kokoelmassa, se ei kiinnosta. Setelin keräilyarvo määritellään lopulta aina ostajan ja tarjoajan välillä, eikä sillä kenties olekaan mitään tekemistä rahan arvon kanssa.

Seteleiden kuntoluokituksessa kiinnitetään huomiota yleisvaikutelmaan, taitosten määrään, repeytymiin, likaisuuksiin, värjäytymisiin, puuttuviin palasiin ja kastumisiin. Esim. kuntoluokassa 10 seteli on täysin virheetön, kuin uusi. Se on suoraan painotuoreesta nipusta ja sitä on säilytetty suojassa valolta ja kosteudelta. Kuntoluokassa 9 setelissä voi näkyä sormeilun jälkiä, mutta yhtään taitosta ei saa olla.

Seteleiden arvoa ja kuntoluokituksia voit tutkia Oulun numismaatikkojen sivuilta: http://www.oulunnumismaatikot.fi/seteleiden_arvo.htm

Yhden markan seteliä painettiin paljon ja sitä on kaiketi vieläkin paljon. Hinta vaihtelee sarjakirjaimesta ja allekirjoituksesta riippuen. Hallussasi olevassa setelissä on kaksi kirjainta ja seitsemän numeroa. Jos vain suinkin tulkitsen oikein arvotaulukkoa, olisi raha yhden (1) euron arvoinen kuntoluokassa 10. Muilla kuntoluokilla ei ole arvoa lainkaan.
Arvio on teoksessa:
Imppola, Jorma J.: Suomen kolikot ja setelit n. 1400-2013 = Finska mynt och sedlar c. 1400-2013 : luettelo arviohintoineen = katalog med värderingspriser (Suomen numismaatikkoliitto ry, 2013)

Mutta konsultoi asiantuntijaa, vaikkapa paikallista rahaliikettä tai numismaattista yhdistystä. Yhteystietoja löydät ainakin alla olevien linkkien kautta:

http://www.snynumis.fi/ (Suomen Numismaattinen yhdistys ry)
>täällä on myös huutokauppaluetteloita ja tuloksia
http://www.numismaatikko.fi/ (Suomen Numismaatikkoliitto ry)

Lisää rahojen arvoa pohtivia vastauksia saat, kun haet kirjastonhoitajan arkistosta
http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkisto/
Kirjoita hakulaatikkoon vaihtoehtoisesti:
numismatiikka (tai)
setelit arvo (tai)
setelirahat arvo

Muut lähteet
Viitala, Onni: Suuri suomalainen setelikirja (WSOY, 2001)

2 ääntä

Kommentit

Maksimissaan euron.