Minkä arvoisia ovat setelit Suomen sata markkaa vuodelta 1957 L4521077 ja viisi markkaa vuodelta 1963 Litt. B R2674618

Kysytty

Minkä arvoisia ovat setelit Suomen sata markkaa vuodelta 1957 L4521077 ja viisi markkaa vuodelta 1963 Litt. B R2674618

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Vanhan rahan arvon määrittäminen sitä näkemättä on aina vaikeaa ja vähän riskialtistakin. Esimerkiksi setelin kohdalla rahan kunnon ja yleisyyden lisäksi sen arvoon saattavat joissain tapauksissa vaikuttaa esimerkiksi setelissä olevat nimikirjoitusyhdistelmät, vesileiman asento, mahdolliset painovirheet… jne.

Tavanomainen 100 markan seteli vuodelta 1957 on huippukuntoisena (=uuden veroisena) noin 15-20 euron arvoinen, kuluneena kappaleena muutaman euron. Jos kyseessä on ns. tähtiseteli, jossa numeron yhteydessä on tähtimerkki, on rahan arvo huippukuntoisena noin 100 euroa.

Tähtisetelit olivat seteleitä, joita käytettiin korvaamaan setelipainatuksessa syntyneet vialliset setelit. Setelinipussahan setelit ovat numerojärjestyksessä. Kun tällaisesta nipusta poistettiin viallinen seteli, se korvattiin eri kirjainsarjaan kuuluvalla setelillä, jossa oli tähti ilmaisemassa sitä, että kyseinen seteli on nipussa korvannut alkuperäisen setelin.

5 markan seteli vuodelta 1963 Litt.B on huippukuntoisena noin parin-kolmen euron arvoinen, mutta kuluneena kappaleena sillä ei juuri ole keräilyarvoa. Tämänkin setelin kohdalla tähtinumerot nostavat arvoa, joissakin kirjainsarjoissa jopa merkittävästikin.

Alla olevasta Oulun Numismaatikkojen linkistä löytyy hyvät kuvat ja selitykset rahojen kuntoluokista. Sieltä löytyy myös hyvää yleistietoa vanhojen rahojen arvon määräytymisestä.

http://www.oulunnumismaatikot.fi/seteleiden_arvo.htm

Rahojen arvioinneissa on aina hyvä kääntyä alan asiantuntijan puoleen, esimerkiksi rahaliikkeisiin tai paikalliseen numismaattiseen yhdistykseen. Keski-Suomen alueella tällainen yhdistys on Keski-Suomen Numismaatikot ry.

http://www.k-s-numismaatikot.net/

Myös jotkut antikvariaatit ostavat ja myyvät vanhoja rahoja. Jyvässeudulla ei varsinaisia rahaliikkeitä ole montaa, mutta ainakin Matin Markka Vaajakoskella on valtakunnallisestikin merkittävä vanhojen rahojen erikoisliike.

http://www.matinmarkka.com/

Lisäksi on olemassa painettuja rahaluetteloita, joista pystyy saamaan jonkinlaisen karkean arvion keräilyrahojen arvosta. Esimerkiksi antamani hinta-arviot perustuvat teokseen
Suomen kolikot ja setelit n. 1400-2014 (13. p.), joka kirjastossamme on kohtapuoliin tulossa lainattavaksi. Useita muitakin rahaluetteloita on toki olemassa.