Minkä arvoinen olisi vanha poljettava Singer sarjanumero Y 2173284 ilmeisesti nahan tai hattujen ompeluun

Kysytty

Minkä arvoinen olisi vanha poljettava Singer sarjanumero Y 2173284 ilmeisesti nahan tai hattujen ompeluun

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Hei!

Lainaan tässä Heikki Poroilan vastausta vuodelta 2018: https://www.kirjastot.fi/kysy/minulla-on-vanha-poljettava-singer?langua…

"Vanhojen ompelukoneiden kaltaisilla esineillä ei ole objektiivista arvoa tai hintaa, vaan sellainen muodostuu tarjonnan ja kysynnän myötä. Esimerkiksi Huuto.netissä on tällä hetkellä tarjolla neljä vanhaa poljettavaa Singeriä, joitten hintapyynnöt ovat 60 eurosta 390 euroon (kallein hinta pyydetään laitteesta, jonka mallinumero 15 ja valmistusvuosi 1929 ovat tiedossa). Siitä, että joku myyjä pyytää tavarasta jonkin hinnan, ei voi vielä tehdä johtopäätöstä. että se todella on pyydetyn hinnan arvoinen. Arvo syntyy vasta, kun joku haluaa tavaran ostaa ja maksaa siitä myyjän pyytämän hinnan. On yleinen väärinkäsitys, jota ehkä hiukan keinotekoisesti pidetään myös yllä hintatason kohottamiseksi, että jokin tietty valmistajanimi tai ikä takaavat korkean myyntihinnan. Todellisuudessa lopulliseen vaihtoarvoon vaikuttavat enemmän myytävän esineen kunto, harvinaisuus ja yleinen haluttavuus. Jos myyjä tarjoaa tuotetta huutokaupassa, huutojen lopputulos yhdessä kaupassa ei tarkoita, että sama hinta saadaan jossain jossain tilanteessa.

Käytännössä ainoa tapa arvioida vanhan esineen kuten ompelukoneen myyntiarvo on laittaa se julkisesti tarjolle, mieluiten huutokauppatyyppisesti, jolloin ostajat, jos heitä on, joutuvat kilpailemaan ja nostavat tavaran hintaa. Toisaalta huutokauppa myös paljastaa armotta, jos kukaan ei ole tuotteesta kiinnostunut."

Kansainväliseltä Sewing Machine Collectors' Societyn sivuilta selviää, että kyseinen malli on valmistettu vuonna 1924, joten ikää sillä toki on jo reippaasti.   http://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/serial-numbers/singer-y-series-serial-numbers.html