Ministeri Tytti Tuppuraisella oli sekä kesäkuussa 2019, kun vannoi virkavalansa, että myös helmikuussa 2020 valtiopäivien avajaisissa ministeriaitiossa…

Kysytty

Ministeri Tytti Tuppuraisella oli sekä kesäkuussa 2019, kun vannoi virkavalansa, että myös helmikuussa 2020 valtiopäivien avajaisissa ministeriaitiossa kaulassaan erittäin kaunis kaulakoru\pitkä riipus. Minua kiinnostaa nyt tietää, että mikä koru se on tarkalleen nimeltään ja että onko ministeri Tuppuraisella jokin tietty syy, että miksi juuri tuo sama koru on kahdessakin juhlatilaisuuksissa ollut kaulassaan? Itse epäilen että kyseessä on Kalevala korun Hämäläinen juhlakääty, mutta olenko oikeassa vai väärässä? Tämä kysymys on jo pitkään kiinnostanut minua. Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Vastaus

Vastattu

Virkavalan vannomistilaisuudessa koru näkyy aika hyvin. Googlen kuvahaulla "Tytti Tuppurainen ministerin virkavala" saa näitä kuvia tutkittavakseen.

Korua voi tarkastella myös kyseisen tapahtuman videotallenteelta. Antti Rinteen hallituksen uudet ministerit vannovat virkavalan ja antavat virkavakuutuksen - YouTube

Koru näyttää tosiaan Hämäläiseltä juhlakäädyltä Kalevala Koru Hämäläinen juhlakääty | Caratia

Toinen vaihtoehto on Hämäläistä juhlakäätyä mukaileva Paratiisi-juhlakääty Pronssinen Paratiisi-juhlakääty – Kalevala-koru