Miniäni odottaa kaksosia. Hän on hyvin huonovointinen. Onko olemassa kirjaa, josta saisimme neuvoja sekä odotusaikaa että kaksosten hoitoa varten

Kysytty

Miniäni odottaa kaksosia. Hän on hyvin huonovointinen. Onko olemassa kirjaa, josta saisimme neuvoja sekä odotusaikaa että kaksosten hoitoa varten

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudulta löytyy suomenkielinen teos:
Törrönen, Hannele: Opaskirja monikkolasten vanhemmille, Stakes, Helsinki 1997
Kirjan saatavuuden voi katsoa netistä osoitteesta http://www.libplussa.fi/

Myös muissa lastenhoitokirjoissa puhutaan kaksosista, esimerkiksi kirjojen Järkevää lastenhoitoa vauvasta murrosikään (Benjamin Spock) tai Suurivauvakirja (toim. Leeni Peltonen) lopussa on hyvät hakemistot, joiden avulla kaksosten hoitoa koskevat sivut löytyvät.

Kirjastoissa on käytettävissä myös Aleksi-tietokanta, jonka avulla löytyy muutama lehtiartikkeli aiheesta. Artikkeleita on julkaistu mm.Vauva lehdessä (numerot 8/1998 ja 9/1999) sekä Kaks Plus -lehdessä (9/1996). Yleensä kaksosia ja kaksostenhoitoa koskevia artikkeleita löytyy melko runsaasti.

Voitte varmaan ajan myötä tutustua myös Internetistä löytyvään aineistoon. Aloittaa voi vaikkapa osoitteesta http://myy.helia.fi/~a951168/kaksoset/