Minä vuosina arkistoitiin Markus-sedän Lastentunti-lähetyksiä radiossa?

Kysytty

Minä vuosina arkistoitiin Markus-sedän Lastentunti-lähetyksiä radiossa? Isäni lauloi siellä 30-luvulla, mahdollisesti noin
32-34 Turussa, onko mahdollista saada kuulla sellainen esitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Yleisradion kaikki lähetykset olivat aluksi suoria, eikä toiminnan alkuajoilta ole säilynyt ohjelmia kuultavaksi. Ensimmäiset äänityslaitteet saatiin käyttöön 1930-luvun puolivälissä. Yleisradion vanhin tallessa oleva radio-ohjelma on presidentti P. E. Svinhufvudin puhe uudenvuodenpäivänä 1935. Vanhin Ylen Elävästä arkistosta löytyvä taltiointi Markus-sedän Lastentunti-radio-ohjelmasta on huhtikuulta 1935 ( Markus-sedän Lastentunti Lohjalla | Elävä arkisto | yle.fi ).

Mikäli isäsi esiintyminen ohjelmassa on tapahtunut vuosien 1932-1934 välillä, voinee näiden tietojen valossa tehdä sen johtopäätöksen, ettei esiintymisestä ole – valitettavasti! – taltiointia.

Jos taas on mahdollista, että esiintyminen olisi tapahtunut vuoden 1935 aikana tai sen jälkeen, siitä saattaisi olla olemassa tallenne. Ylen Elävästä arkistosta, joka on kaikille avoin ja maksuton palvelu, löytyy muutamia yksittäisiä ohjelman taltiointeja vuosilta 1935-1956, mutta yhtäkään näistä ei ainakaan kuvailutietojen perusteella ole taltioitu Turussa. ( Yle Haku - Yle Sök ) .

Elävässä arkistossa on kuitenkin vain pieni osa Ylen Arkiston kokoelmista. Halutessasi voit tiedustella asiaa Ylen arkistomyyntipalvelusta, joka hoitaa keskitetysti Ylen sisältöjen luovutusta yhtiön ulkopuoliseen käyttöön. Aineiston tilaukset arkistomyynnistä ovat maksullisia. Lisätietoja Ylen arkistomyynnistä: Arkistomyynti – arkistoaineistoa yksityis- ja tutkimuskäyttöön – Usein kysyttyä – yle.fi

Lähteet:

Ylen vuosikymmenet | Usein kysyttyä | Yleisradio | yle.fi

Yhteinen taival – Ylen vuosikymmenet | Sinun tarinasi | yle.fi

Yleisradio täytti 90 vuotta | ET (etlehti.fi)

0 ääntä

Kommentit

Löytyykö lastentunnin taltiointia Oulusta noin vuonna 1948-50