Minä vuonna syntyi Pirkanmaan ensimmäinen ikäluokka, jolle oli tarjolla peruskoulu ensimmäisestä luokasta alkaen?

Kysytty

Minä vuonna syntyi Pirkanmaan ensimmäinen ikäluokka, jolle oli tarjolla peruskoulu ensimmäisestä luokasta alkaen?

Vastaus

Vastattu

Kaikkialla Pirkanmaalla ei siirrytty peruskouluun samanaikaisesti. Suuressa osassa maakuntaa koulunuudistus tapahtui vuonna 1976, mutta aiemminkin peruskoulun aloittaneita kuntia Pirkanmaalta löytyy: esimerkiksi Kangasalla alettiin peruskoulua käydä jo syyslukukaudella 1973. Ensimmäinen pirkanmaalaisikäluokka, jolle peruskoulu oli kotikunnasta riippumatta tarjolla ensimmäisestä luokasta alkaen, olivat siis koulunsa syksyllä 1976 aloittaneet eli vuonna 1969 syntyneet lapset.

0 ääntä

Kommentit

Pirkkala, toinen Tampereen naapuri, ansaitsee tulla mainituksi: se siirtyi peruskoulujärjestelmään vuosia aikaisemmin kuin Kangasala.

Sydän-Hämeen Lehti 2.9.2013
Kangasalan Sanomat 8.11.2017
Edelläkävijä esikoulukokeilussa. Gradu, Turun yliopisto 2021