Otsikko
Minä vuonna Singer poljettava ompelukone on tehty ja löytyykö siihen käyttöohjetta. C1658588

Kysytty

Minä vuonna Singer poljettava ompelukone on tehty ja löytyykö siihen käyttöohjetta. C1658588

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Singerin C-sarjan ompelukoneiden yksityiskohtaisia tuotantotietoja ei ole säilynyt. En valitettavasti löytänyt myöskään käyttöohjetta.

Kysy kirjastonhoitajalta palvelussa on vastattu kysymykseen aikaisemmin näin:

Singer-ompelukoneet, joiden sarjanumero alkaa C-kirjaimella, on valmistettu yhtiön Wittenbergin tehtailla Saksassa. Tehdas aloitti toimintansa 1903, ensimmäiset ompelukoneet valmistuivat 1904. Koneita tehtiin vuoteen 1940 saakka, jolloin valtaosa tehtaan tuotantokapasiteetista otettiin sotatarviketeollisuuden käyttöön. C-sarja oli tuotannossa vuodesta 1908 lähtien. Koneet numeroitiin juoksevasti; C-sarjassa päästiin seitsennumeroisiin lukuihin. Tarkemmat tuotantotiedot ovat kadonneet sodan melskeisiin. Tehtaan laitteisto kuljetettiin Neuvostoliittoon vuonna 1946. Voiko vanhan valurautarunkoisen, poljettavan Singer-ompelukoneen numerosta (C786712) päätellä sen valmistajasta, valmistusajankohdasta tai muusta taustasta? | Kysy kirjastonhoitajalta (kirjastot.fi)

Tietoa Singerin Wittenbergin tehtaan historiasta: https://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/german-factory-wittenberge.html

Eri ompelukonemallien käyttöohjeita: https://ismacs.net/manuals.html#

Singereiden valmistusnumerolla voi hakea täältä: https://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/serial-numbers/singer-sewing-machine-serial-number-database.html