Minä vuonna Salomo tuli Israelin kuninkaaksi?

Kysytty

Minä vuonna Salomo tuli Israelin kuninkaaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietomme kuningas Salomosta perustuvat pelkästään Raamattuun. Ensimmäisen kuninkaiden kirjan (11:42) mukaan Salomo hallitsi isänsä Daavidin kuoleman jälkeen Israelia neljäkymmentä vuotta. Usein tämä aikakausi on ajoitettu 900-luvulle eKr.

https://raamattu.fi/raamattu/KR92/1KI.11.42

Emme kuitenkaan tiedä tarkasti, minä vuonna hänen hallitsijakautensa alkoi tai loppui. Jotkut raamatuntutkijat ovat myös kokonaan kyseenalaistaneet Salomon historiallisuuden. Koska Raamatun ulkopuolista aineistoa Salomosta ei oikeastaan ole, on hänen sijoittamisensa aikajanalle siis käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi Salomon temppelistä ei ole säilynyt minkäänlaista yksiselitteistä arkeologista todistusaineistoa.

Lähde:

R.G., Kratz, Historical and Biblical Israel: The History, Tradition, and Archives of Israel and Judah, 2015 (Oxford University Press)