Minä vuonna on tehty lastenelokuvien "Vaahteramäen Eemeli", "Eemelin uudet metkut" ja "Eemeli ja possuressu" suomenkieliset dubbaukset? Entä ketkä ovat…

Kysytty

Minä vuonna on tehty lastenelokuvien "Vaahteramäen Eemeli", "Eemelin uudet metkut" ja "Eemeli ja possuressu" suomenkieliset dubbaukset? Entä ketkä ovat ääninäyttelijöinä näissä dubbauksissa? Käsittääkseni ainakin Jarmo Koski on, mutta esittääkö hän Eemelin isää? Kerran nimittäin näin pätkän yhdestä elokuvasta ja mielestäni isän ääni kuulosti aivan Jarmo Koskelta. Kaverini väittää, että dubbaukset on tehty 70-luvulla eli silloin, kun elokuvat tehtiin, mutta minun käsittääkseni dubbaukset on tehty vasta 2000-luvulla. Hän myös väittää, että Jarmo Koski ei voi olla ainakaan isän äänenä, koska on ollut 70-luvulla parikymppinen ja Eemelin isä on keski-ikäinen, eli ei olisi silloin sopinut isän rooliin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaahteramäen Eemeli -elokuvilla on jälkiäänityksen suhteen monenlaista historiaa Suomessa. Jotakin saimme selville:

1970-luvulla Vaahteramäen Eemeli -elokuvat tekstitettiin  suomeksi. Niissä oli huomion arvoista, että kertojan äänenä on Astrid Lindgren.

1988 luvulla Vaahteramäen Eemeli -elokuvia julkaistiin VHS-videoilla. Joissakin on tekstitys, joissakin jälkiäänitys suomeksi. VHS-kasettien alku- ja lopputeksteissä suomenkielistä työryhmää ei ole eritelty.

Vaahteramäen Eemeli (1971, ohjaus Olle Hellbom) : FS-filmin DVD-julkaisussa vuonna 2006 Suomenkieliset äänet olivat seuraavat: Inkeri Wallenius, Jan Lindroos, Tom Pöysti, Maija-Liisa Peuhu, Annituuli Kasurinen, Kari Tamminen, Rinna Paatso, Seela Sella. Äänitys: Markus Degerman, Tiina Raekallio. Miksaus: Magnus Axberg. Suomennos: Christian Lönegren.

Vaahteramäen Eemeli ja Iida (2013, ohjaus per Åhlin) - animaatiossa  ”Christian Ruotanen on Eemelin äänenä, Linnea Röhr Iidana, Markku Huhtamo isä-Anttonina, Sara Ann Stolt äiti-Almana, Tuukka Leppänen Aatu-renkinä, Anna-Maija Tuokko piika-Liinana ja Seela Sella Pöperö-Maijana.

Lähteitä:

Nya Pressen -lehden päiväämätön leike.

Digitoitu VHS-kasetti, KAVIn arkisto.

DVD- elolokuvan takakansi: https://www.discshop.fi/elokuvat/dvd/vaahteramaen_eemeli/P61947

KSML 27.12.13