Minä vuonna Kirsi Kunnas on kirjoittanut runon Kysymyksiä ja vastauksia, ja missä kirjassa se on julkaistu ensimmäisen kerran?

Kysytty

Minä vuonna Kirsi Kunnas on kirjoittanut runon Kysymyksiä ja vastauksia, ja missä kirjassa se on julkaistu ensimmäisen kerran?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannan mukaan Kirsi Kunnas on kirjoittanut kaksi ja suomentanut yhden Kysymyksiä ja vastauksia -nimisiä runoja:

https://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?DATABASE=6&PBFORMTYPE=01…

Vanhin on kirjassa Aarteiden kirja. 2: kerro äiti, jonka ensimmäinen painos on vuodelta 1956. Runo alkaa näin: "Mitä tekee mehiläinen, mitä suuri aurinko". Runon tekjöistä kerrotaan näin: Chr. Richardtin mukaan K. K. [=Kirsi Kunnas]

Toinen on kirjassa Aikamme lukukirja 2, jonka ensimmäinen painos on vuodelta 1972. Runo alkaa näin: "Miten ylhäällä on taivas?" Tekijästä kerrotaan näin: K. K. (=Kirsi Kunnas), kansasadun mukaan

Kolmas on kirjassa Kirsi Kunnaksen kirjassa Tiitiäisen runolelu vuodelta 2002. Runo alkaa näin:  "Mitä varten on vasara? Mitä varten on omena"

Tämä "Mitä varten on vasara" -alkuinen runo löytyy myös nimellä Kysymyksiä puussa näistä kirjoista: Puupuu ja Käpypoika (Kirsi Kunnas, kuvittanut Martti Syrjä) vuodelta 1972 ja Pikku Pegasos: 400 kauneinta lastenrunoa  (toimittanut Kaarina Helakisa, kuvittanut Jori Svärd) vuodelta 1980:

https://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?DATABASE=6&PBFORMTYPE=01…

Eli, jos kyse on tästä viimeksi mainitusta runosta, se on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1972 kirjassa Puupuu ja käpypoika, tosin hiukan eri nimisenä.