Minä toivon kirjalistaa (esim. seitsemän kirjaa), joissa on nyky-yhteiskunnan kuvauksia. Listan kirjojen pitäisi soveltua lukioikäisille.

Kysytty

Minä toivon kirjalistaa (esim. seitsemän kirjaa), joissa on nyky-yhteiskunnan kuvauksia. Listan kirjojen pitäisi soveltua lukioikäisille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä kirjavinkkejä eri tyylilajeja ja kulttuureita edustavista kirjoista, jotka kuvaavat ja käsittelevät nyky-yhteiskuntaa.

Kotimaista kirjallisuutta

Heikkinen, Mikko-Pekka: Betoniporsas

* satiirinen romaani ääriajattelusta ja suvaitsemattomuudesta

Hirvonen, Elina: Kun aika loppuu

* terrorismi, ilmastonmuutos ja maailman hätä kuvattuna perheen kautta

Karra, Petri: Pakenevat unet

* kuvaus nuorten syrjäytymisestä ja liian aikaisesta aikuisuudesta

Koskiniemi, Sisko: Kääntöpuolella lapsuus

* järkyttävä ja riipaiseva kuvaus poliisiaseman sosiaalityöntekijän kohtaamista lapsista

Lahti, Katja: Lasitehdas

* seurusteleva nuoripari saattaa yhteen eri sosiaaliluokkiin kuuluvat perheensä

Snellman, Anja: Parvekejumalat

* romaani somalitytöstä ja suomalaisesta tytöstä, kontrollista ja vapaudesta

Käännöskirjoja

Clement, Jennifer: Rakkaudesta aseisiin

* romaani äidistä ja tyttärestä, jotka elävät köyhyyden, kurjuuden ja asehulluuden keskellä amerikkalaisen yhteiskunnan laitamilla

Gattis, Ryan: Vihan kadut

* tositapahtumiin perustuva romaani Los Angelesin rotumellakoista 90-luvulla

Khemiri, Jonas Hassen: Ajatussulttaani

* romaani Ruotsiin tulleesta maahanmuuttajapojasta ja hänen kamppailustaan kulttuurien välissä

Thomas, Angie: Viha jonka kylvät

* romaani rasismista amerikkalaisessa yhteiskunnassa, pääosassa 16-vuotias tyttö

Dekkareita

Hiekkapelto, Kati: Suojattomat

* maahanmuuttoa ja turvapaikkakysymyksiä käsittelevä dekkari

Wennstam, Katarina: Hämärän tyttö

* dekkari nuorten maailman tylystä puolesta: kiusaamisesta, itsetuhoisuudesta, äärimmäisistä teoista

Tieteiskirjallisuutta

Bazterrica, Agustina: Rotukarja

* dystopia yhteiskunnasta, jos ihmiset jakautuvat niihin, jotka syövät, ja niihin, joita syödään

Solomon, Rivers: Menneisyyden kaiku

* kertomus rotusorrosta, diktatuurista ja kapinasta sijoitettuna avaruusalukselle