Minä pidän kovasti Timo Parvelan Sammon vartijat-trilogiasta ja mielestäni siitä kirjasarjasta saksi tehtyä oikein hyvän fantasiaelokuvien sarjan! Kysynkin nyt…

Kysytty

Hei! Minä pidän kovasti Timo Parvelan Sammon vartijat-trilogiasta ja mielestäni siitä kirjasarjasta saksi tehtyä oikein hyvän fantasiaelokuvien sarjan! Kysynkin nyt, että tiedättekö, että onko Sammon vartijoista tulossa jossain kohtaa elokuvaversio? Onko ketään meillä Suomessa tai ulkomailla suunnitellut sellaista?? Kenelleköhän minä voisin esittää tämän toiveeni Sammon vartijoiden siirtämisestä valkokankaalle? Mikä on esimerkiksi Timo Parvelan sähköpostiosoite?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiva, että olet pitänyt Sammon vartijoista. Timo Parvelan kirjoista elokuviksi on tehty ainoastaan Ella ja kaverit ja Ella ja kaverit 2 - Paterock. Tulevista elokuvista löytyy ennakkotietoa ainakin Suomen elokuvasäätiön (https://ses.fi/) sivuilta, josta Tukitoiminta-linkin kautta löytyy mm. käsikirjoitustukea saaneet, mikä kertoo, että aiheesta on tekeillä elokuva.

Ulkomaita Sammon vartijoiden tarina tuskin kiinnostaa, koska se liittyy niin vahvasti Suomen kansalliseen kulttuurihistoriaan. Ella-kirjojen universaalimpi lasten maailma on sen takia otollisempi aihe elokuville. Lisäksi Sammon vartijoista tulisi todennäköisesti kalliimpi leffa, riippuen kuinka paljon elokuvaan tarvitaan erikoistehosteita. Silloin se vaatii myös suuremman katsojamäärän ja juuri kiiinnostusta ulkomaiseen levitykseen.

Timo Parvelalle voi laittaa sähköpostia posti@timoparvela.fi. Hän on tietoinen, jos näistä on ollut elokuvavirityksiä edes harkinnassa. Oletan, että Ella-leffoja tehtäessä on puntaroitu myös Parvelan muutakin tuotantoa, mutta päädytty Ella-kirjoihin. Elokuvien teosta päätökset syntyvät tuotantoyhtiöissä, jonne toiveita voi toki esittää. Tuotantoyhtiöiden yhteystiedot löytyvät ainakin heidän kotisivuiltaan.

Toivottavasti tämä auttaa sinut eteenpäin.