Miltä tahansa mereltä kaukaisin kohta maalla sijaitsee Guinnessin ennätystenkirjan mukaan Kiinan luoteiskulmassa. Missä sen sijaan sijaitsee vastaavanlainen…

Kysytty

Hei,

Miltä tahansa mereltä kaukaisin kohta maalla sijaitsee Guinnessin ennätystenkirjan mukaan Kiinan luoteiskulmassa. Missä sen sijaan sijaitsee vastaavanlainen piste Suomessa? Olettaisin sen olevan jossakin kohdin Pohjois-Karjalassa, mutta osaatteko vastata tarkemmin?

Vastaus

Vastattu

Virallista tietoa Suomen kaukaisuuden navasta ei valitettavasti löytynyt, mutta koitin itse mitata kaukaisimman paikan merestä. Vaikuttaisi siltä, että kaukaisin maa-alue merestä on Pieni Hiekkasaari, joka sijaitsee Pielisessä. Etäisyyttä Liminganlahteen Perämerellä on 281 km, Viipurinlahteen 282 km ja Vienanmereen 284 km. Kaukaisin piste itsessään on vedessä saaren vieressä.