Milloin voidaan käyttää jälkiehkäisypilleriä?

Kysytty

Milloin voidaan käyttää jälkiehkäisypilleriä?

Vastaus

Vastattu

Terveyskirjastossa kerrotaan, että:"Jälkiehkäisyä eli yhdynnän jälkeistä ehkäisyä tarvitaan tilanteissa, joissa ehkäisymenetelmä on pettänyt, esimerkiksi kondomi rikkoutunut, tai yhdynnässä on oltu ilman ehkäisyä." https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00133

Artikkelissa kerrotaan myös tarkemmin erilaisista tilanteista, joissa eri jälkiehkäisyvalmisteita voidaan käyttää.

Ehkäisynetti neuvoo: "Hormonaalinen jälkiehkäisytabletti otetaan suun kautta mahdollisimman pian, mieluiten 12 tunnin kuluessa, suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Hoidon teho on sitä parempi, mitä nopeammin se aloitetaan. Jälkiehkäisytabletti saattaa aiheuttaa alavatsakipua, päänsärkyä, väsymystä, huimausta ja pahoinvointia sekä sekoittaa usein myös kuukautiskiertoa.

Myös kuparikierukkaa voidaan käyttää jälkiehkäisyssä. Kuparikierukka tulee asettaa 5 vuorokauden kuluessa suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Kuparikierukka lisää kuukautisvuodon määrää, kestoa ja kuukautiskipuja. Jos kuukautiset ovat jälkiehkäisyn käytön jälkeen yli viikon myöhässä, kannattaa tehdä raskaustesti. Jälkiehkäisy ei ole sataprosenttisen varma eikä luotettavan ehkäisymenetelmän veroinen." https://www.ehkaisynetti.fi/fi/ehkaisymenetelmat/unohtuiko-ehkaisy/