Milloin Vasemmistoliitto kirjoitetaan isolla ja milloin pienellä? Olen lukenut, että esim. kokoomus kirjoitetaan pienellä, koska se ei ole kyseisen puolueen…

Kysytty

Milloin Vasemmistoliitto kirjoitetaan isolla ja milloin pienellä? Olen lukenut, että esim. kokoomus kirjoitetaan pienellä, koska se ei ole kyseisen puolueen virallinen nimi, mutta eikö kuitenkin Vasemmistoliitto ole puolueen virallinen nimi. Sitä olen nähnyt usein kirjoitetun myös pienellä.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kotimaisten kielten keskuksen ohjepankissa on artikkeli puolueiden nimien kirjoitusasuista. Kun käytetään puolueen virallista nimeä eli sitä nimeä, joka on puoluerekisterissä, se kirjoitetaan aina isolla. Virallista nimeä käytetään esimerkiksi puolueen omissa teksteissä ja muissa virallisissa yhteyksissä.

Puolueen epävirallinen nimi kirjoitetaan pienellä. Epävirallisia ovat muun muassa keskusta, kokoomus. Epävirallista nimeä voidaan käyttää esimerkiksi mediassa.

Vasemmistoliiton kohdalla puolueen virallinen (puoluerekisterissä oleva nimi) ja epävirallinen nimi ovat samanmuotoiset. Tekstissä ne erottaa vain sanan ensimmäisestä kirjaimesta.

Eli virallisessa tekstissä Vasemmistoliitto, epävirallisessa vasemmistoliitto.

Lähde: Puolueiden nimet ja lyhenteet http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/262 (20.2.2019)