Milloin valmistettiin viimeiset populaarimusiikin singlet?Siis ennenkuin siirryttiin CD-levyihin.Ne olivat vinyylilevyjä.

Kysytty

Milloin valmistettiin viimeiset populaarimusiikin singlet?Siis ennenkuin siirryttiin CD-levyihin.Ne olivat vinyylilevyjä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viimeisiä populaarimusiikin vinyylisinglejä on mahdoton nimetä, koska vinyylisinglejä ei ole vielä lakattu julkaisemasta. Ensimmäisenä CD-singlenä pidetään Dire Straitsin "Brothers in Armsin" promosingleä vuodelta 1985, ja seuraavana vuonna alettiin CD-singlejä julkaista kaupallisesti. Tässä mielessä kumpaa tahansa vuotta voi pitää sinä vuotena, jolloin valmistettiin viimeiset vinyylisinglet ennen CD-levyn tuloa singlemarkkinoille. Vinyylisinglejä kuitenkin valmistettiin jatkossakin joka vuosi, vaikka julkaisujen määrä laski rajusti 90-luvulla ja vähentyy koko ajan. Tanssimusiikissa vinyyli varsinkin pysyi kauan keskeisenä formaattina, mutta monet muutkin popmusiikin singlet on julkaistu myös vinyylimuodossa.

Asiaan voi perehtyä esimerkiksi tutkimalla Discogs-sivuston kirjauksia singlejulkaisuista:

https://www.discogs.com/search/?ev=em_rs&format_exact=7%22&format_exact…

https://en.wikipedia.org/wiki/CD_single