Milloin Urho Kekkonen kävi viimeisen kerran Suomen ulkopuolella? Häntähän ei nähty enää julkisuudessa presidentin virasta eroamisen jälkeen, mutta jäikö…

Kysytty

Milloin Urho Kekkonen kävi viimeisen kerran Suomen ulkopuolella? Häntähän ei nähty enää julkisuudessa presidentin virasta eroamisen jälkeen, mutta jäikö Islannin-matka vuonna 1981 myös hänen elämänsä viimeiseksi ulkomaanmatkaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kekkonen on viimeisen kalastusretkensä jälkeen tuskin enää ollut matkustuskunnossa. Lääkärit olivat suositelleet Kekkoselle jo Islannin-matkasta luopumista, ja itsekin hän oli hyvin vastentahtoinen lähtemään. Hän olikin matkan aikana jo siinä määrin sairas ja huonovointinen, että halusi keskeyttää retken ja palata kotiin. Toisena kalastuspäivänä presidentti otti yhteyttä lääkintäneuvos Rikhard Sotamaahan, yhteen läheisimmistä ystävistään, ja pyysi tätä hakemaan hänet takaisin Suomeen. Presidentin matkaseurue kuitenkin pidätteli Kekkosta Islannissa ja esti tämän toiveen täyttämisen, koska matkan keskeyttäminen olisi aiheuttanut kiusallisia selityksiä niin kotimaassa kuin naapureissakin.

Kekkosen sairaus, yleinen valtimokovettumatauti, etenee yksilöllisesti. Joillakin se tapahtuu nopeasti ja johtaa ennen pitkää halvaustiloihin. Kekkosella se eteni hitaasti ja ilman halvauksia. Vähitellen muisti kuitenkin lyhenee, ajan ja paikan hahmottamiseen ilmaantuu häiriöitä ja lopulta niitä esiintyy myös psyyken alueella. Nämä eivät vielä ole tilana pysyviä, mutta usein ne johtavat lopulliseen romahdukseen ja dementiaan.

Islannin kalastusmatka muodostui ratkaisevaksi taitteeksi Kekkosen osalta. Seuraavien parin viikon aikana, jolloin hän vielä hoiti virkatehtäviään, verenkiertojärjestelmän vajaatoiminta laajeni nopeasti. Kekkoselle kehittyi tuolloin sekä muisti- että ajatustoiminnoissa vakava-asteisia muutoksia, jotka olivat luonteeltaan pysyviä. Varsinaisesti hänen voidaan katsoa ylittäneen dementian häälyväisen rajan viikonloppuna 4.-6.9.1981.

Virasta eroa seuranneet vuodet Kekkosta hoidettiin Tamminiemessä, eikä hän presidentin viimeisiä elinvuosia käsittelevien perin niukkojen kirjallisten kuvausten perusteella ennen kuolemaansa sieltä Seurasaarta kauemmas poistunut. Hänen henkilääkärinsä Erkki Kivalo ja Pentti Halonen (tämän kuoltua marraskuussa 1983 Lauri Autio) huolehtivat rauhallisen rutiinin rakentamisesta potilaalleen ja sen tunnollisesta ylläpitämisestä. Edes vanhoja ystäviä ei päästetty tapaamaan Kekkosta. Hän oli disorientoitunut, kykenemätön arvioimaan aikaa ja paikkaa. Kun ihminen on täysin muistamaton ajan ja paikan suhteen ja välillä täysin sekava, kenenkään ei pidä antaa tulla häiritsemään, huomauttaa Erkki Kivalo. Kaikki, jotka olisivat lähestyneet häntä tavallisilla puheilla ja jutuilla, olisivat sotkeneet hänen tietoisuuttaan entistä enemmän. Silloin harvoin, kun joku (esimerkiksi Rikhard Sotamaa) pääsi katsomaan Kekkosta, tämä tuli hyvin aggressiiviseksi.

Kekkosta hoidettiin kotona, koska tuttu ympäristö on potilaalle parempi paikka kuin sairaala. Kotona Tamminiemessä Kekkonen osasi olla, hän löysi joka paikkaan. Hän oli tottunut liikkumaan ja halusi lähteä kävelemään. Levottomuuttaan hän purki kävelemällä kymmeniä kertoja rappusia ylös ja alas. Kun tuli rauhallisempi vaihe ja lääkityksellä oli saatu ahdistusta vähenemään, presidentti pääsi turvamiesten kanssa Seurasaareen kävelemään. Silloinkin hän koki olevansa vanki, koska hänestä pidettiin kiinni.

Lähteet:
Mauri Soikkanen, Kekkosen kanssa metsällä ja kalalla
Juhani Suomi, Lohen sukua : Urho Kekkonen
Juhani Suomi, Umpeutuva latu
Maarit Tyrkkö, Presidentti ja toimittaja

Seikkaperäisin olemassa oleva kuvaus Kekkosen viimeisistä vuosista lienee Erkki Kivalon 20 liuskan mittainen luku Yhteistyö Tasavallan Presidentti Urho Kekkosen kanssa vuosina 1970-1986, jonka kirjoittaja lastensa pyynnöstä poisti vuonna 2008 julkaistusta muistelmateoksestaan Mitä elämä opetti. Kivalo luovutti tekstin ainoan kappaleen toimittaja Maarit Huoviselle (Tyrkkö), joka on käyttänyt sitä lähdeaineistona Presidentti ja toimittaja -kirjan jaksossa Jälkinäytös.