Milloin tarkalleen oli mediakohu Sielun Veljien kappaleesta "Siniristilippumme"? Mediakohun sisältö muistaakseni: kyseessä säädytön, moraaliton kappale ja…

Kysytty

Milloin tarkalleen oli mediakohu Sielun Veljien kappaleesta "Siniristilippumme"? Mediakohun sisältö muistaakseni: kyseessä säädytön, moraaliton kappale ja pilkkaa isänmaatamme: ei saa soittaa radiossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmastikin Sielun Veljien kappale On mulla unelma, jossa siniristilippu esiintyy parissa säkeessä varsin provosoivassa yhteydessä. Kappale on peräisin levyltä L´Amourha, joka julkaistiin kesällä 1985. Suomalaisten äänilevyjen tietokannan mukaan kyseistä kappaletta ei ole julkaistu singlenä.
Teos Jee jee jee : suomalaisen rockin historia tietää kertoa, että Rockradion Jukka Haarma sai kanavajohtaja Keijo Savolaiselta nuhteet sallittuaan Sielun veljien esittää livelähetyksessä kyseisen kappaleensa. Rytmi-lehden Sielun veljien haastattelussa (Rytmi nro. 6/2005) mainitaan myös Tamperelainen -lehdessä ilmestynyt pääkirjoitus, jossa yhtyettä syytetään itsenäisyyden symbolin rienauksesta.
Tarkkaa ajankohtaa tälle mediakohulle en löytänyt, mutta kaikesta päätellen se sijoittui vuoden 1985 jälkimmäiselle puoliskolle. Kappaleen sanat löytyvät osoitteesta http://lirama.net/song.plp/58642/58642?setlang=eo