Milloin Tampereen Tammelan Välimaankatu katkaistiin niin, että jäljelle jäi vain pari korttelia länsiosasta alkuperäisen nimisenä ja lyhyt pätkä itäpäästä…

Kysytty

Milloin Tampereen Tammelan Välimaankatu katkaistiin niin, että jäljelle jäi vain pari korttelia länsiosasta alkuperäisen nimisenä ja lyhyt pätkä itäpäästä muutetulla nimellä? Miten löytäisi kuvia väliin jääneestä, sittemmin täyteen rakennetusta osasta yhtenäisen Välimaankadun ajalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arkkitehti Antero Sirviön laatimassa vuonna 1966 hyväksytyssä Tammelan muutosasemakaavassa kortteleiden 245 ja 246 välissä oleva Välimaankadun katualue poistettiin kokonaan ja kortteli osoitettiin teollisuuskäyttöön. Välimaankatu 25 asuinrakennuksen tontti jäi teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueen keskelle.

Vuonna 1988 asemakaavamuutoksessa Välimaankatu 25:n tontti erotettiin pohjoispuolen tontista, ja näin syntynyt uusi tontti osoitettiin jälleen asuinkäyttöön. Korttelin 245 kohdalla oleva Kekkosen-Paasikiven tien tieosuus risteysalueineen valmistui näihin aikoihin.

Välimaanpolku, joka ennen oli osa Välimaankatua, esiintyy ensimmäisen kerran vuoden 1988 vahvistetussa asemakaavassa.

Valokuvia alueesta voi yrittää etsiä Tampere-seuran kuva-arkistosta, joka on avoinna keskiviikkoisin kello 14-15 seuran tiloissa (Kauppakatu 1). Toinen kuvalähde on Vapriikin kuva-arkisto, joka on käytettävissä myös verkossa Siiri-kuvapalvelun kautta (http://siiri.tampere.fi/).