Otsikko
Milloin Suomessa "vallattiin" ensimmäinen homobaari? Muistan joskus lukeneeni aiheesta jostakin Suomen LGBT-historiaa käsittelevästä kirjasta. Muistelisin,…

Kysytty

Milloin Suomessa "vallattiin" ensimmäinen homobaari? Muistan joskus lukeneeni aiheesta jostakin Suomen LGBT-historiaa käsittelevästä kirjasta. Muistelisin, että kyseinen baari sijaitsi jossakin kellarissa. Googlesta löysin vain, että ensimmäinen virallinen homobaari avattiin 80-luvulla ja tämä vallattu baari oli mielestäni vanhempi juttu.

Vastaus

Vastattu

Kati Mustolan ja Johanna Pakkasen toimittama Sateenkaari-Suomi : seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa (Like, 2007) kertoo asiasta seuraavasti:

"Homomiehet -- olivat jo 1800-luvun lopulta lähtien tavanneet toisiaan joissakin helsinkiläisravintoloissa, vaikkei Suomeen ollut syntynytkään varsinaista homoravintolaa. -- 1960-luvun mittaan homomiehet alkoivat kyllästyä vaivihkaiseen flirttiin heteroravintoloissa, ja kun ravintola Hansassa Uudella ylioppilastalolla istuskelleet homomiehet kuulivat, että Vanhan ylioppilastalon kellariin avataan uusi ravintola, he päättivät vallata sen. Kun ravintola Vanhan Kellari avattiin marraskuussa 1964, homomiehet ottivat sen heti omaksi paikakseen." (s. 21)

"Vuonna 1964 homomiehet valtasivat itselleen oman ravintolan, vastaperustetun Vanhan Kellarin. 1960- ja 1970-lukujen taitteessa Vanhasta Kellarista, erityisesti sen Karhukabinetista muodostui ensimmäinen suomalainen lesbobaari." (s. 24)