Milloin Suomessa muutettiin viikonpäivien numerointia siten, että sunnuntaista tuli viikon seitsemäs päivä, aikaisemman ensimmäisen päivän sijaan?

Kysytty

Milloin Suomessa muutettiin viikonpäivien numerointia siten, että sunnuntaista tuli viikon seitsemäs päivä, aikaisemman ensimmäisen päivän sijaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viikon aloituspäivää muutettiin vuonna 1973, jolloin maanantai vahvistettiin viikon ensimmäiseksi päiväksi.

"Kansainvälinen standardisoimisliitto ISO hyväksyi viikolle ja viikkonumeroinnille uudet standardit, jotka Helsingin yliopisto päätti ottaa käyttöön suomalaisissa kalentereissa vuoden 1973 alussa. Viikko tarkoittaa aina seitsemän päivän ajanjaksoa (kun aikaisemmin vuosi oli saattanut alkaa vaikkapa kaksi- vai viisipäiväisellä 'viikolla'). Viikon ensimmäinen päivä on aina maanantai." - Heikki Oja, Aikakirja 2013 (Helsingin yliopiston almanakkatoimisto, 2013)

35 ääntä

Kommentit

Keskiviikko kuuluu olla nimensä mukaan keskellä viikkoa. Nyt torstai on keskellä viikkoa, ma ti ke TO pe la su.
Viikko alkaa sunnuntaista, tätä tukee historiakin. Su ma ti KE to pe la.
Keskiviikon molemmilla puolilla tulee olla kolme päivää.
Miksi kansainvälinen standardisoimisliitto ISO ei vaihtanut keskiviikkoa torstain paikalle ja torstaita keskiviikon paikalle?

Nyt minä tiedän milloin torstai on, kiitos.