Milloin Suomen Rahapaja on perustettu?

Kysytty

Milloin Suomen Rahapaja on perustettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa "Suomen rahapaja 1864-1964", Helsinki 1964 kerrotaan seuraavaa: "Samaan aikaan kun tehtiin suunnitelmia siitä, minkälaisia rahoja ja seteleitä Suomessa saisi valmistaa, alettiin tutkia kysymystä, miten ja missä tarvittavat rahat oli lyötävä. Siinä mielessä senaatti antoi huhtikuun 5. p:nä 1960 vuori-insinööri Walfrid Brehmerille määräyksen seurata senaattori Langenskiöldiä Pietariin. Hänen oli siellä tutustuttava Venäjän rahapajan organisaatioon ja toimintaan ja huomioittensa perusteella laadittava ehdotus rahapajan perustamisesta Suomeen. Kertomuksen Pietarissa tekemistään huomioista ja sikäläisten asiantuntijoiden avulla laatimansa ehdotuksen hän jätti senaatille huhtikuun 14. p:nä 1860."
Muutetusta raha-yksiköstä sanotaan kirjassa seuraavaa:
"Keisarillisen Majesteetin Armollinen Julistus erinäisistä asianhaaroista sen Keisarillisen Majesteetin Armollisen ilmoituksen toimeen-panemisesta, joka maaliskuun 23 (huhtikuun 4) päivänä 1860 on ulosannettu muutetusta raha-yksiköstä Suomen Suuriruhtinanmaalle.
Annettu Helsingissä, 19 päiv. huhtikuuta 1860."
Rahapajan rakennustyöt aloitettiin syksyllä 1862 ja rakennus valmistui vasta kesällä 1864. Rahanvalmistus aloitettiin lauantaina elokuun 13 p:nä 1864.

Kyseisen kirjan voi lainata Helsingin Pasilan kirjaston kirjavarastosta.