Milloin Suomeen on perustettu ensimmäinen musiikkiopisto tai muu vastaava paikka, jossa instrumentteja (piano, viulu ym.) on voinut opiskella ihan vain…

Kysytty

Milloin Suomeen on perustettu ensimmäinen musiikkiopisto tai muu vastaava paikka, jossa instrumentteja (piano, viulu ym.) on voinut opiskella ihan vain harrastuksena, ilman että se on ollut sidoksissa minkään peruskoulun (tyttö/poikakoulun, kansakoulun tms.) musiikinopetukseen?

Vastaus

Vastattu

Musiikin opetusta aloiteltiin Suomessa 1790-luvulla mm. erilaisiin kirkollisiin tarpeisiin, mutta se vakiintui vasta 1800-luvulla. Ensimmäinen varsinainen musiikkipisto oli Helsingin musiikkiopisto, joka perustettiin vuonna 1882 (lähde: Oulun kaupunki), ja joka sekin oppilaitostui varsin pian. Nykyisin Helsingin musiikkiopisto tunnetaan nimellä Sibelius-akatemia.

Suomalaisten ja eurooppalaisten musiikkioppilaitosten historiaa on tutkinut laajasti Jukka Kuha (2017): https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/185259/suomenmu.pdf?sequence=1&isAllowed=y