Milloin sana "reuna" voidaan liittää yhdyssanaan?

Kysytty

Milloin sana "reuna" voidaan liittää yhdyssanaan? Olen törmännyt yhdyssanaan "tienreuna", mutta sitten taas esimerkiksi "tunnetun maailmankaikkeuden reuna" erikseen. Onko tähän mitään yhtä sääntöä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kotimaisten kielten keskuksen mukaan yhdyssanalla tarkoitetaan peräkkäin asetettujen sanojen muodostamaa merkityskokonaisuutta. Sanajonon ensimmäinen sana on joko perusmuodossa tai omistusmuodossa oleva substantiivi eli nimisana, joka ilmaisee asiaa tai esinettä. (Kielitoimiston ohjepankki, viitattu 27.4.2022)

Toinen vaihtoehto yhdyssanalle on sanaliitto, jossa sanat voivat muodostaa merkityskokonaisuuden myös erikseen kirjoitettuna. Se, missä yhteydessä käytetään yhdyssanaa ja missä sanaliittoa, on mutkikkain osuus. Tässä avuksi voi olla esimerkiksi ns. merkitystesti, jossa sanajonoon kuuluvat sanat kirjoitetaan sekä yhteen että erikseen. Tämän jälkeen pohditaan, muuttuuko sanajonon merkitys kirjoitustavasta riippuen ja/tai tuntuuko jompikumpi vaihtoehto muuten loogisemmalta tai paremmin "suuhun sopivalta". (Kirjoittajan ABC-kortti: Yhdyssanat ja sanaliitot, viitattu 27.4.2022)

Kysymyksessäsi mainittu sana reuna (perusmuotoinen nimisana) voidaan siis liittää mihin tahansa sanajonoon, jossa se edesauttaa merkityskokonaisuuden muodostumista. Tienreuna taas on oiva esimerkki sanajonosta, joka toimii sekä yhdyssanana että sanaliittona - tienreuna ja tien reuna tarkoittavat erilaisista kirjoitusasuista huolimatta samaa asiaa, joten näissä "tasapelitilanteissa" lopullinen päätös jää kirjoittajalle itselleen.