Milloin saadaan kirjastokorvauksia?

Kysytty

Milloin saadaan kirjastokorvauksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokorvaus on puhekielen ilmaisu apurahoille, joita maksetaan erillisen lain nojalla kirjailijoille, kääntäjille ja nykyään myös säveltäjille ja sovittajille korvauksena siitä, että heidän teoksiaan on yleisissä kirjastoissa lainattavana. Kirjastokorvaukset eivät ole varsinaisia tekijänoikeusmaksuja, sillä niitä ei makseta automaattisesti eikä täsmälleen käytön mukaan, vaan anomuksesta yleisen harkinnan perusteella. Ohessa tarkempaa tietoa ja tärkeitä yhteystietoja:

"Säveltaiteen kirjastoapurahat- ja avustukset

Käyttötarkoitus:
Apuraha tai avustus säveltäjille, sanoittajille ja sovittajille joiden teoksia on julkaistu nuotteina tai äänitteinä sekä esittäville taiteilijoille, joiden esityksiä on tallennettu äänitteille.

Hakijan tulee asua tai olla asunut pysyvästi Suomessa. Vain yksityisille, ei yhteisöille.

Kenelle myönnetään:
Apurahat myönnetään ensisijaisesti työskentelyyn. Avustukset myönnetään aktiiviuransa jo ohittaneille iäkkäille tai erityisissä tapauksissa tekijöille ja esittäjille, jotka sairauden tai työkyvyttömyyden vuoksi ovat joutuneet suuriin taloudellisiin vaikeuksiin.

Hakulomakkeita täyttöohjeineen saa taiteen keskustoimikunnasta, käyntiosoite Maneesikatu 7, puh. 09-1607 7921, Suomen Muusikkojen Liitosta (09-680 340 70), Säveltäjät ja Sanoittajat ELVIS ry:stä (09-407 991) ja Suomen Säveltäjät ry:stä (09-445 589)."

Tiedot ja hakulomakkeen saa myös sivulta http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/default.asp? yläpalkin kohdasta Säveltaide > Säveltaiteen kirjastoapurahat- ja avustukset

Kirjallisuuden kirjastoapurahoista tiedot sivulla http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/default.asp? kohta Kirjallisuus > Kirjastoapurahat