Milloin Risto Ryti olisi aloittanut presidenttinä, jos Kyösti Kallio ei olisi kuollut 19.12.1940?

Kysytty

Milloin Risto Ryti olisi aloittanut presidenttinä, jos Kyösti Kallio ei olisi kuollut 19.12.1940? Tämän vuoksihan Ryti aloitti samana päivänä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyösti Kallion kuolemalla ei sanottavasti ollut vaikutusta Rytin presidenttiyden alkamisajankohtaan. Vaalia varten annetussa poikkeuslaissa säädettiin, että sen nojalla valitun presidentin toimikausi "kestää sen ajan, mikä nykyisen presidentin toimikaudesta on jäljellä", eli käytännössä Rytistä tuli presidentti vaalituloksen selvittyä. Virallisesti Rytin oli tarkoitus astua virkaansa lauantaina 21.12. ja tällöin tasavallan uusi presidentti antoikin hallitusmuodon edellyttämän juhlallisen vakuutuksensa eduskunnan juhlaistunnossa. Ennen Rytin vakuutusta eduskunnan puhemies Väinö Hakkila luki tässä tilaisuudessa esitettäväksi tarkoitetun Kallion laatiman jäähyväistervehdyksen.

Kyösti Kallio oli terveyssyistä pyytänyt eroa tehtävistään 27.11.1940 ja valtiosäännön mukaan pääministeri Risto Ryti siirtyi hoitamaan hänen tehtäviään vt. presidenttinä kolme päivää myöhemmin. 3.12. eduskunta päätti poikkeuslaista, jolla määrättiin vuoden 1937 valitsijamiehet toimittamaan Kallion seuraajan vaali hänen jäljellä olevaksi toimikaudekseen. Vaali toimitettiin 19.12.1940 ja Ryti valittiin ensimmäisellä äänestyskierroksella Suomen presidentinvaalien historian ylivoimaisimmalla ääntenenemmistöllä. Kello 16.11 vaalitoimitus julistettiin päättyneeksi.

Vaalin jälkeen kävivät uusi presidentti ja rouva Ryti eroavan presidentin ja rouva Kallion luona tervehdyskäynnillä. Kello 20.45 "vasta eronnut" presidentti Kallio kuoli Helsingin rautatieasemalla.

Lähteet:
Kari Hokkanen, Kyösti Kallio. 2, 1930-1940
Martti Häikiö, Presidentin valinta
Martti Turtola, Risto Ryti : elämä isänmaan puolesta
Aamulehti 19.12.1940-22.12.1940