Milloin ralliautoilun B-ryhmä tarkalleen luokiteltiin? Hiukan häilyvä käsite, silloin vielä oli sekalaista autokalustoa. -80 Audi quattrot aloittivat 4WD…

Kysytty

Milloin ralliautoilun B-ryhmä tarkalleen luokiteltiin? Hiukan häilyvä käsite, silloin vielä oli sekalaista autokalustoa. -80 Audi quattrot aloittivat 4WD vallankumouksen, käsittääkseni kuitenkin -81 alkaen alettiin puhua ns. B-ryhmästä.

Vastaus

Vastattu

Ralliautoilun B-ryhmän kehitys alkoi tosiaan Audi Quattrosta, jolla Hannu Mikkola ja Michelle Mouton ajoivat rallin MM-sarjaa vuonna 1981. Nelivetoautot oli sallittu sarjassa jo pari vuotta aiemmin, mutta siihen saakka ne eivät olleet herättäneet suurempaa kiinnostusta. Vaikka Audi kärsi teknisistä ongelmista pitkin kautta, auto osoitt myös uskomatonta kilpailukykyä ja tehokkuutta ja toi nelivetoautojen potentiaalin näkyväksi. Rallin MM-sarjaan B-ryhmä tuli seuraavana vuonna eli 1982, jolloin kansainvälinen autourheiluliitto FIA toi N-, A- ja B-ryhmät entisten numeroluokkien tilalle. B-ryhmä korvasi entisen nelosluokan. B-ryhmä jaettiin vielä neljään alaluokkaan mm. auton painon ja rengaskoon mukaan. Samalla minimivaatimusta autojen tuotantomääristä pudotettiin, ja autonvalmistajat pystyivät helpommin rakentamaan rallikäyttöön tarkoitettuja kehitysversioita.

B-ryhmän lyhyeksi jäänyt tarina päättyi vuonna 1986, jolloin Henri Toivonen ja hänen kartanlukijansa Sergio Cresto menehtyivät Korsikan rallissa ajettuaan ulos Lancia Deltallaan. FIA päätti välittömästi jäädyttää B-ryhmän toiminnan ja lopettaa sen seuraavasta vuodesta alkaen. Ryhmän autojen teho ja nopeudet olivat parin vuoden alkana kasvaneet vaarallisen suuriksi, ja takana oli jo mm. Portugalin rallissa sattunut onnettomuus, jossa kuoli ja loukkaantui useita katsojia.

Vastauksessa on käytetty lähteenä Antti Hyppäsen nettiartilkkelia Rallin B-ryhmä - superautojen aika, josta löytyy myös lisätietoja.

1 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta. Jo ennen Toivosen/Creston onnettomuutta spekuloitiin B-ryhmän vaarallisuutta vuotta aiemmin -85 myöskin Korsikan rallissa Attilio Bettegan kuoleman takia, sekä tämä Santosin ajaminen yleisön sekaan -86 Portugalissa ym vaaratilanteita, kuten Vatasen Argentiinan onnettomuus, viimeinen niitti B-ryhmään oli kuitenkin -86 Korsika. Tosiaankin ennen B-ryhmää oli numero-luokkia "kakkos- ja nelosryhmää"..