Milloin pyöräilykypäriä alkoi tulla myyntiin?

Kysytty

Milloin pyöräilykypäriä alkoi tulla myyntiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyaikaisten polkupyöräilijöille tarkoitettujen polystyreenikypärien esi-isät keksittiin Amerikassa 1970-luvun puolivälissä. Suomeen ne tulivat 80-luvulla ja seuraavan vuosikymmenen aikana niiden käyttö maassamme vähitellen yleistyi. Euroopassa myytävien pyöräilykypärien ominaisuuksia säätelevä standardi EN 1078 on vuodelta 1997.

Varhaisin löytämäni pyöräilykypäräaiheinen lehtiartikkeli on Lapset ja yhteiskunta -lehdestä vuodelta 1984. Sen tiedot perustuvat Ruotsissa saatuihin kokemuksiin eikä siinä mainita, että tässä vaiheessa kypäriä olisi ollut saatavilla kotimaisilta markkinoilta. Seuraavana vuonna Suomen lääkärilehdessä ilmestyi tiukkasävyinen mielipidekirjoitus, jossa paheksuttiin "tv:n A-studion erikoistoimittajan vitsailua pyöräilijäin kypäränkäytöstä". Säännöllisempi kypäräaiheinen lehtikirjoittelu alkaa 80- ja 90-lukujen taitteesta, mistä voisi päätellä pyöräilykypärien tulleen meillä myyntiin ja yleisesti saataville 80-luvun jälkipuoliskolla.

Tätä ajoitusta tukee myös se, että Liikenneturva on kampanjoinut aktiivisesti pyöräilykypärän käytön puolesta vuodesta 1987 lähtien. Järjestön ensimmäinen kypärän käytön yleisyyttä koskeva tutkimus on vuodelta 1990. Silloin käyttöasteeksi saatiin 4%. Vuonna 2002 vastaava luku oli 24% ja vuonna 2013 jo 44%.

Lähteet ja oheismateriaali:
History of bicycle helmet and cyclist safety (http://www.bicyclehistory.net/bicycle-facts/bicycle-helmet-history/)
Riikka Suominen, Pyöräily on pääasia. Huili 2/2015
Riikka Suominen, Kuinka turvallinen on pyöräilykypärä. Huili 2/2015
Mauri Upanne, Turvaistuin ja kypärä pyöräilevää lasta suojaamaan. Lapset ja yhteiskunta 6-7/1984
Reino Pajarre, Luupäät pyörillä. Suomen lääkärilehti 25/1985
Pyöräilykypärä antaa varmuutta liikenteessä : viisaiden päiden turvaksi. Kuntoplus, 7/1989
Kari Rissa, Kypärän käyttö estäisi kolmanneksen polkupyöräilijöiden kuolemista. Urheilukauppa 41/1989
Matti Koivurova, Pääasia - kypärä. Liikennevilkku 2/1990
Juha Valtonen, Tieliikenteessä kuolleet polkupyöräilijät ja pyöräilykypärän käyttö (https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tutkimukset/tieliikenteessa_kuolleet_polkupyorailijat_ja_kyparan_kaytto.pdf)