Milloin postiäänestys tuli Suomessa käyttöön? Miten "oteäänestys" (niinkö se oli?) poistui, ja miten se toimi käytännössä?

Kysytty

Milloin postiäänestys tuli Suomessa käyttöön? Miten "oteäänestys" (niinkö se oli?) poistui, ja miten se toimi käytännössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ennakkoäänestys eli ns. postiäänestys tuli ensimmäisen kerran käyttöön vuoden 1970 eduskuntavaaleissa.

"Oteäänestys" tarkoitti ennakkoäänestystä edeltänyttä käytäntöä, jossa kotipaikkakunnalta tilapäisesti poissa olleet henkilöt pystyivät äänestämään muualla hankkimalla otteen oman äänestysalueensa vaaliluettelosta. Oma äänestysalue määrittyi (ja määrittyy edelleen) asuinpaikan mukaan.

Tietolähteet:

Nousiainen, Jaakko: "Suomen poliittinen järjestelmä" (WSOY, 1998)
http://www.yle.fi/vaalit/vaalikoulu/kysymykset/id25498.html

22 ääntä

Kommentit

Vastaus oli epätäydellinen. Otteella äänestämien oli mahdollista jo ensimmäisissä eduskuntavaaleissa 1907. Kunnallisvaaleissa se tuli käyttöön 1950.

"Ennakkoäänestys eli ns. postiäänestys" viittaa siihen, että nykyisen kaltaisen ennakkoäänestämisen ensimmäisinä vuosina oli säädösten mukaisesti pääsääntöisesti äänestyspaikkoina valikoidut valtiollisen Postilaitoksen toimipaikat.