Milloin paloi Suomessa viimeinen noitarovio, eli minä vuonna pantiin täytäntöön viimeinen noituudesta annettu kuolemantuomio Suomessa? Millä paikkakunnalla…

Kysytty

Milloin paloi Suomessa viimeinen noitarovio, eli minä vuonna pantiin täytäntöön viimeinen noituudesta annettu kuolemantuomio Suomessa? Millä paikkakunnalla tämä tapahtui?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen yliopiston ylläpitämällä noitasivustolla (johon on koottu Timo Kervosen ja Marko Nenosen tutkimustuloksia) on listattu tiedetyt kuolemantuomiot noituussyytöksissä. Viimeisenä listalla on vuodelta 1689 Erkki Antinpoika Tenalasta (Uudellamaalla).
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/kuolemantuomiot.html