Milloin on rakennettu ratavalli Tampereella Mustanlahden/Amurin kohdalle?

Kysytty

Milloin on rakennettu ratavalli Tampereella Mustanlahden/Amurin kohdalle?

Vastaus

Vastattu

Mustanlahden ja Amurin välinen maavalli tehtiin Tampere–Pori-radan rakennustöiden yhteydessä 1890-luvun alussa. Ratatyöt Tampereen päässä aloitettiin vuonna 1890 ja vuonna 1895 rata oli valmiina Poriin saakka. Välillä Tampere–Nokia rata otettiin kuitenkin käyttöön jo kesällä 1893: ensimmäinen juna Tampereelta Nokialle kulki 15. kesäkuuta. Samana vuonna Aamulehdessä julkaistussa ratayhteyttä esittelevässä kirjoituksessa kuvailtiin Mustanlahden ja Amurin välistä osuutta seuraavasti:

" -- Mustanlahden reunalta aina Amurin maan luoteiseen nurkkaan pyyhältää juna ensin ylhäällä ilmassa Mustanlahteen ja Kortelahteen kulkewain päitten ylipuolitse ja sitten korkeita maavalleja mainittuun paikkaan saakka, missä se taas kohtaa maanpinnan."

Lähteet:
Tuomo Koivisto, Tampereelta junalla Poriin jo 120 vuotta. - Tammerkoski 3/2015
Uutta rautatietä ajamassa. - Aamulehti 24.11.1893
Tampereen historia. 2, 1840-luvulta vuoteen 1905

Lähteet: