Milloin on huomattu verenpaineen merkitys ensimmäisen kerran?Lääketieteen historiassa.

Kysytty

Milloin on huomattu verenpaineen merkitys ensimmäisen kerran?Lääketieteen historiassa.

Vastaus

Vastattu

Netissä on Arno Forsiuksen artikkeli Verenpaineen mittauksen historiaa, joka on aluperin julkaistu Suomen Lääkärilehdessä (1996: 18-19: 2065). Forsius kirjoittaa, että 1600-luvun alussa William Harveylle (1578–1657) selvisi sydämen tehtävä verisuoniston paineen ylläpitäjänä. Kuitenkin vasta 1880-luvulla alettiin ymmärtää liiallisen verenpaineen vaikutus tautien oireena ja aiheuttajana. Ensimmäisiä raportteja verenpaineen mittauksista eri tauteja sairastavilla potilailla julkaisi Samuel Ritter von Basch (1837–1905) vuonna 1883.

Vuonna 1896 italialainen Scipione Riva-Rocci kehitti ensimmäisen kliiniseen käyttöön soveltuvan verenpainemittarin liittämällä mittariin mansetin ja 1900-luvun alkupuolella verenpaineen mittauksesta tuli yleinen kliinisen tutkimuksen osa.

Lähteet:

Forsius, Arno (1996) Verenpaineen mittauksen historiaa. http://www.saunalahti.fi/arnoldus/verenpai.html. Viitattu 15.10.2020