Milloin kirjastot pannaan kiinni Koronan vuoksi? Voiko sen jälkeen tilata kirjoja kotiin?

Kysytty

Milloin kirjastot pannaan kiinni Koronan vuoksi? Voiko sen jälkeen tilata kirjoja kotiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla olevat tiedot löytyvät Helmet.fi-sivustosta, https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Asiointi_He…

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä päätti kokouksessaan 26.11.2020 uusista suosituksista ja rajoituksista epidemian leviämisen hillitsemiseksi.

Rajoitusten voimassaoloa on 10.12.2020 päätöksellä jatkettu 10.1.2021 asti.

Koronarajoitusten tavoitteena on pysäyttää koronan leviäminen pääkaupunkiseudulla.

Kirjastossa asioidessa täytyy käyttää kasvomaskia, ellei siihen ole terveydellistä estettä. Pidä riittävät turvavälit muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.

Helmet-kirjastojen kokoontumis- ja kokoelmatilat on 30.11.2020–10.1.2021 suljettu asiakkailta, mutta kirjastot palvelevat lyhytaikaista asiointia varten rajoitetusti.

Kirjoja ja muita aineistoja voi lainata ja palauttaa itsepalveluautomaatilla. Ensisijaisesti kaikki palvelu tapahtuu itsepalveluna ja etukäteisvarausten perusteella. Aineistot noudetaan varaushyllystä sekä rajatuista valikoima- ja teemahyllyistä automaattien luota. Saat varausilmoituksen tekstiviestinä, sähköpostitse tai postitse, kun varauksesi on valmis noudettavaksi.

Kirjastojen tiloja ja laitteita ei voi varata, ja jo tehdyt varaukset on peruttu.

Kirjastojen aukioloajat voivat olla normaalia lyhyemmät. Tarkista kulloinkin ajantasaiset tiedot kirjastosi sivulta Helmet.fi:stä. Kirjastojen sivut Helmet.fi:ssä.

Koronakoordinaatioryhmään kuuluvat Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Hus sekä Etelä-Suomen aluehallintovirasto.